Publisher
Spojovací článek mezi značkami a publikem
Publisher (v češtině nejčastěji označovaný jako vydavatel nebo provozovatel reklamního prostoru) je osoba nebo firma, která na svých webových stránkách, blogu, mobilní aplikaci nebo sociálních sítích umožňuje zobrazování cizí reklamy. Může jít o influencera, majitele magazínu, diskusního fóra nebo jakékoliv jiné online platformy, která má pravidelné návštěvníky. Hlavním cílem publishera je vydělat si tím, že nabídne svůj prostor inzerentům, tedy těm, kdo chtějí propagovat své zboží nebo služby.
Publisher obvykle získává odměnu za kliknutí na reklamu (PPC), zobrazení reklamy nebo konkrétní akci uživatele, například odeslání formuláře nebo nákup (CPA). Spolupracuje přitom buď přímo s inzerenty, nebo využívá reklamní sítě, jako je Google AdSense nebo Sklik. Čím více kvalitního obsahu publisher publikuje a čím více lidí jeho stránku navštěvuje, tím větší má potenciál výdělku. Zároveň je ale důležité dbát na pravidla ochrany osobních údajů, transparentnost a důvěryhodnost.